بوتاکس پیشانی

تزریق بوتاکس پیشانی و مراقبت های بعد از آن

بوتاکس همان سم بوتولینوم نوروتوکسین است که بر اعصاب اثر گذاشته و باعث ضعیف شدن عضلات می شوند. تزریق بوتاکس به دلایل مختلف زیبایی یا پزشکی انجام می‌شود. به طورکلی بوتاکس با دو هدف زیبایی مانند از بین بردن چین و چروک ها و اهداف درمانی مانند کاهش تعریق بیش از حد، مثانه بیش فعال و درمان سردردهای میگرنی به کارگرفته می شود. یکی از کاربردهای رایج رفع چین و چروک در ناحیه پیشانی، به ویژه خط اخم است. اما ماندگاری بوتاکس پیشانی چقدر است؟ محل تزریق بوتاکس پیشانی چه نواحی است؟ خطرات و عوارض بوتاکس پیشانی چیست؟ به منظو آشنایی بیشتر با نحوه تزریق بوتاکس در ناحیه پیشانی و مراقبت های بعد از آن تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بوتاکس چیست و در چه نواحی از صورت استفاده می‌شود؟

بوتاکس (BOTOX) نام تجاری سمی به نام بوتولونیوم است که توسط باکتری کلستردیوم بوتولونیوم (Clostridium botulinum) تولید می شود. اگرچه این سم کشنده است، اما در علم پزشکی فواید بسیاری دارد. این ماده بر روی اعصاب ناحیه تزریق شده اثر گذاشته و به طور کوتاه مدت سبب فلج عضلات می شود. در حقیقت بوتاکس انتقال دهنده های عصب های حرکتی را مختل کرده و به همین علت امکان اخم کردن یا خط روی پیشانی برای فرد وجود نخواهد داشت. بوتاکس برای مصارف زیبایی و درمانی کاملا بی خطر است و تزریق آن برای رفع خطوط افقی پیشانی، خط خنده، خطوط اخم و پنجه کلاغی دور چشم تایید شده است.

بوتاکس پیشانی

تزریق بوتاکس به پیشانی

بوتاکس به جهت رفع چین و چروک پیشانی، نوعی درمان زیبایی تلقی می‌شود و با تزریق بوتاکس به پیشانی و خط اخم، از طریق سم بوتولینوم نوع A، ماهیچه های صورت به طور موقت فلج شده و موجب صاف شدن خطوط افقی و چین و چروک های عمودی بین چشم می‌شود. پس به‌طور کلی، این تزریق ها باعث شل شدن عضلاتی شده که باعث ایجاد چین و چروک ها می‌شوند. در قسمت پیشانی بوتاکس برای به حداقل رساندن خطوط اخم عمودی و چین و چروک های افقی پیشانی، انجام می‌گیرد.

تزریق چند واحد بوتاکس به پیشانی مجاز است؟

بوتاکس همانطور که می‌تواند در صاف کردن چین و چروک ها موثر باشد، می تواند باعث شل شدن بیش از حد عضلات شود و در نتیجه باعث افتادگی پلک یا ایجاد ابروهای نامتناسب شود. بنابراین دقت در دوز تزریق بوتاکس بسیار اهمیت دارد. برای خطوط افقی پیشانی، حداکثر می‌توان 15 تا 30 واحد بوتاکس تزریق کرد. همچنین برای خط اخم حداکثر 40 واحد بوتاکس تزریق می‌شود. این دوزها ممکن است برای آقایان به واسطه عمق خطوط کمی افزایش پیدا کند.

محل تزریق بوتاکس پیشانی

طبق تحقیقات، فقط مکان های خاصی برای تزریق بوتاکس روی پیشانی تایید شده‌اند. این قسمت‌ها شامل خطوط افقی در سرتاسر پیشانی، خطوط گلابلار و خطوط پنجه کلاغی می شود. با وجود مورد تایید بودن این قسمت‌ها، کماکان نیاز به دقت و توجه در تزریق بوتاکس اهمیت دارد، زیرا تزریق بیش از حد می‌تواند عوارض جانبی جبران ناپذیری را برای فرد در پی داشته باشد. به همین علت تزریق آن به پیشانی باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

خطرات و عوارض بوتاکس پیشانی

همانطور که اشاره شد، درصورت تزریق بوتاکس توسط پزشک مجرب، احتمال بروز خطرات و عوارض جانبی بسیار کم است. با این وجود، خطرات و عوارض احتمالی ناشی از تزریق بواکس در ناحیه پیشانی عبارتند از:

  • درد، تورم یا کبودی در محل تزریق
  • سردرد یا علائم شبیه آنفولانزا
  • افتادگی پلک
  • درهم رفتن ابروها
  • خشکی چشم یا ریزش زیاد اشک

احتمال بسیار کمی وجود دارد که سم تزریق شده، در بدن پخش شود. بنابراین، درصورت بروز هرکدام از عوارض زیر بعد از تزریق بوتاکس پیشانی، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • ضعف عضلانی
  • مشکلات بینایی
  • مشکلات تنفسی

بوتاکس پیشانی برای چه افرادی مناسب نیست؟

توصیه می‌شود که دردوران بارداری یا شیردهی از بوتاکس استفاده نشود. همچنین افرادی که به پروتئین شیر حساسیت دارند نیز بهتر است که از تزریق بوتاکس اجتناب کنند. علاوه بر این، تزریق بوتاکس به افراد مبتلا به بیماری های کلیوی و اختلالات عصبی عصبی توصیه نمی شود. شایان ذکر است که تزریق بوتاکس برای چین و چروک های عمقی موثر نبوده و باید با مشورت متخصص پوست روش های دیگری مانند تزریق فیلر خط اخم انجام شود.

سردرد بعد از بوتاکس پیشانی

سردرد بعد از تزریق بوتاکس پیشانی

برخی افراد بعد از تزریق بوتاکس به عضلات پیشانی سردرد خفیفی را تجربه می کنند. این سردرد ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. طبق تحقیقات انجام شده، حدود 1 درصد از بیماران که در ناحیه پیشانی تزریق بوتاکس داشته‌اند، سردردهای شدیدی را پس از تزریق تجربه می‌کنند که می تواند بین دو هفته تا یک ماه ادامه داشته باشد و سپس به با گذشت زمان از بین می‌رود.

علت بروز این سردردهای خفیف یا شدید تا کنون مشخص نشده است، اما نظریه‌های مختلفی در این باره وجود دارد. برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • انقباض بیش از حد برخی از عضلات صورت
  • خطای تکنیکی مانند ضربه زدن به استخوان پیشانی در حین تزریق
  • ناخالصی احتمالی در بوتاکس

با این که برخی از افراد پس از درمان بوتاکس سردرد را تجربه می کنند، اما بوتاکس می تواند به عنوان یک روش درمانی در رفع سردرد به‌خصوص سردردهای میگرنی استفاده شود.

درمان سردرد بعد از بوتاکس پیشانی

در صورت بروز سردرد بعد از تزریق بوتاکس پیشانی، باید به پزشک مراجعه کرد. به دنبال آن، ممکن است موارد زیر تجویز شود:

  • مصرف داروهای سردرد مانند استامینوفن یا ایبوپروفن
  • کاهش دوز بوتاکس در تزریق‌های بعدی
  • اجتناب از ادامه پروسه درمان بوتاکس

تاثیرات تزریق بوتاکس چه مدت بعد از تزریق ظاهر می‌شود؟

تاثیرات بوتاکس معمولاً یک تا سه روز پس از تزریق قابل مشاهده است. در برخی مواقع، ممکن است بلافاصله پس از تزریق نتایج مشخص نشود؛ به همین منظور، پیشنهاد می‌شود که حداکثر 14 روز تا پیدا شدن اثرات تزریقات صبر کرد. فراموش نکنید که برای حفظ تاثیرات، نیاز به تزریق مکرر و منظم دارید.

ماندگاری بوتاکس پیشانی

به طور کلی، تاثیرات تزریق بوتاکس به مدت 4 ماه باقی می‌ماند. با این حال، ممکن است تاثیر اولین تزریق زودتر از موعد گفته شده از بین برود. بنابراین، معمولا پس از اولین تزریق، تزریق دوم در کمتر از 4 ماه انجام می‌شود. پس از آن، تزریق های بعدی در فواصل طولانی‌تری انجام می شوند.

مراقبت های بعد از بوتاکس پیشانی

یکی از سوالات متداول که اغلب افراد پس از تزریق بوتاکس مطرح می کنند این است که آیا پس از تزریق نیاز به مراقبت های خاصی است؟ به طور کلی مهمترین نکاتی که باید پس از تزریق بوتاکس به پیشانی باید رعایت شود عبارتند از:

  • از قرار گرفتن در معرض آفتاب خوداری کرده و به هنگام بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب و کلاه استفاده کنید.
  • پس از تزریق از فشار، مالش و دست زدن به نواحی تزریق اجتناب کنید.
  • تا 24 ساعت از خوابیدن به روی صورت خودداری کنید.
  • جهت کاهش تورم و کبودی از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • تا 24 ساعت پس از تزریق از حمام رفتن خودداری کنید.
  • توصیه می شود تا 48 ساعت پس از تزریق از لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده نکنید.
  • تا 24 ساعت از انجام ورزش های سنگین که سبب تعریق می شود، خودداری کنید.

هزینه بوتاکس پیشانی

به طورکلی تعیین قیمت بوتاکس پیشانی به فاکتورهای مختلفی نظیر برند بوتاکس، دستمزد پزشک، محل تزریق (مطب یا کلینیک زیبایی) و میزان تزریق بستگی دارد. به همین علت تعیین هزینه نهایی در هر فرد متفاوت خواهد بود. اگرچه هزینه نهایی تزریق در افراد یکسان نیست، اما توصیه می شود به منظور کاهش هزینه ها از انجام تزری توسط افراد غیر حرفه ای در مکان های غیربهداشتی مانند سالن های زیبایی اجتناب کنید.

کلام آخر

تزریق بوتاکس یکی از روش های موثر و ایمن برای رفع چین و چروک های پیشانی است. چنانچه تزریق بوتاکس پیشانی توسط پزشک متخصص انجام شود، هیچ عارضه جدی ایجاد نخواهد کرد. اما انجام تزریق توسط افراد غیر حرفه ای می تواند مشکلات جدی برای مراجعه کننده ایجاد کند. به همین علت توصیه می شود برای کاهش عوارض جانبی تزریق بوتاکس به بهترین متخصص پوست و مو در تهران مراجعه نمایید.

در صورتی که در زمینه تزریق بوتاکس سوالی دارید، می توانید در انتهای همین مقاله، بخش نظرات آن را با دکتر ربابه غیبی، دکتر پوست، مو و زیبایی مطرح کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *