درمان بیماری های پوستی

انواع بیماری های پوستی

بیماری هایی که پوست را تحت تاثیر قرار می دهند، بیماری های پوستی نامیده می شوند که معمولا به شکل بثورات، التهاب، خارش و علائمی از این قبیل خود را نشان می دهند. باید بدانید که عامل ژنتیک می تواند در بروز این بیماری ها موثر باشد اما به طور کلی سبک زندگی نقش بسزایی در بروز بیماری های پوستی ایفا می کند. جهت درمان این بیماری ها روش های مختلفی مثل مصرف دارو، کرم و پماد و یا تغییر شیوه زندگی وجود دارد که در ادامه این مقاله به آن ها می پردازیم.

بیماری های پوستی

پوست عضوی است که تمام بدن را پوشانده و از آن محافظت می کند. علاوه بر این، پوست وظایف دیگری نیز دارد که برخی از آن ها شامل موارد زیر است:

• مایعات را درون بدن نگه داشته و از کم آبی بدن یا دی هیدراته شدن، جلوگیری می کند.
  • توانایی گرفتن درجه حرارت و یا احساس درد در بدن را امکان پذیر می  کند.
  • مانع ورود باکتری ها، ویروس ها و سایر عوامل عفونت به بدن می شود.
  • باعث تثبیت دمای بدن می شود.
  • باعث سنتز ویتامین  Dدر بدن، هنگام قرار گرفتن در معرض خورشید، می شود.

مشکلات پوستی، تمام بیماری هایی هستند که پوست را مسدود، تحریک یا ملتهب می کند. همانطور که پیش تر گفتیم، بیماری های پوستی معمولا باعث ایجاد بثورات یا تغییراتی در ظاهر پوست می شوند.

انواع بیماری های پوستی

شایع ترین بیماری های پوستی

شدت بیماری های پوستی متفاوت بوده و از علائم خفیف تا بسیار شدید را شامل می شوند. در ادامه به برخی از شایع ترین آن ها می پردازیم.

• آکنه: فولیکول های پوست مسدود شده و باعث تجمع چربی، باکتری و پوست مرده در منافذ می شود.
  • آلوپسی آره آتا یا تاسی منطقه ای:  موها در نواحی مختلف دچار ریزش می شوند.
  • درماتیت آتوپیک یا اگزما: پوست دچار خشکی و خارش شده که منجر به تورم، ترک خوردگی یا پوسته پوسته شدن می شود.
  • پسوریازیس یا صدف پوستی: پوست، پوسته پوسته شده که باعث ایجاد تورم یا احساس گرما می شود.
  • سندروم رینود: در این سندروم جریان خون در انگشتان دست وپا و سایر قسمت های بدن دچار کاهش دوره ای شده و منجر به بی حسی یا تغییر رنگ پوست می شود.
  • روزاسه: پوست برافروخته و ضخیم و پر جوش می شود. این عارضه معمولا روی صورت بروز می کند.
  • سرطان پوست: رشد کنترل نشده سلول های غیر طبیعی پوست که می تواند منجر به مرگ شود.
  • ویتیلیگو: لکه های پوستی هستند که رنگدانه خود را از دست داده اند.

بیشتر بخوانید: درمان بیماری زونا

علل بروز بیماری های پوستی

علل شایع عبارتند از:

• باکتری هایی به دام افتاده در منافذ یا فولیکول های مو
  • بیماری های تاثیرگذار بر تیروئید، کلیه ها یا سیستم ایمنی
  • تماس با محرک های محیطی، مانند آلرژن ها یا پوست افراد دیگر
  • عوامل ژنتیکی
  • قارچ یا انگل های روی پوست
  • برخی داروها، مانند داروهای بیماری التهابی روده (IBD)
  • ویروس ها
  • نور خورشید

حتما بخوانید: معجزه درمان جای جوش؛ سابسیژن

علائم بیماری های پوستی

علائم مشکلات پوستی با توجه به شرایط هر فرد متغیر است. در برخی موارد، علت بروز علائم، بیماری های پوستی نیستند؛ مانند، تاولی که در اثر پوشیدن کفش نامناسب ایجاد می شود. در موارد دیگر، این تغییرات بدون هیچ دلیل مشخصی بروز می کنند و می توانند به بیماری های زمینه ای مرتبط باشند.

علائم کلی ناشی از مشکلات پوستی می تواند شامل موارد زیر باشد:

• پیگمانتاسیون غیر طبیعی
  • پوست خشک
  • ضایعات یا زخم های باز
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • بثورات همراه با خارش یا درد احتمالی
  • برجستگی های قرمز، سفید یا پر از چرک
  • خشک و خشن شدن پوست
درمان بیماری های پوستی

تشخیص بیماری های پوستی

در اغلب مواقع با مراجعه به متخصص پوست و مو و معاینه سطحی پوست، می توان بیماری پوستی را تشخیص داد. درصورت نیاز به معاینه بیشتر، انجام آزمایشات زیر پیشنهاد می شود:

• بیوپسی
  • کشت
  • تست چسب پوستی
  • معاینه نور سیاه یا تست نور چوب
  • دیاسکوپی
  • درموسکوپی
  • تست تزانک

بیشتر بخوانید: آشنایی با لیزر فرکشنال CO2

بیماری های پوستی چگونه درمان می شوند؟

بسیاری از بیماری های پوستی قابل درمان بوده و به خوبی به روش های درمانی پاسخ می دهند. باتوجه به نوع بیماری، روش های درمانی مختلفی می توان استفاده کرد. بعضی از این روش ها عبارتند از:

• آنتی بیوتیک
  • آنتی هیستامین
  • لایه برداری پوست با لیزر
  • کرم ها، پمادها یا ژل های دارویی
  • مرطوب کننده ها
  • داروهای خوراکی
  • قرص، کرم یا تزریق استروئید
  • روش های جراحی

همچنین می‌توان با تغییر سبک زندگی، این عوارض را کاهش داد. بعضی از این تغییرات عبارتند از:

• رعایت رژیم غذایی سالمخواری و اجتناب از بعضی مواد غذایی (طبق تجویز پزشک)
  • مدیریت استرس
  • رعایت بهداشت، از جمله مراقبت مناسب از پوست
  • عدم سوء مصرف در الکل و دخانیات

به طور خلاصه،همانطور که گفتیم، تمام بیماری هایی که پوست را تحریک یا مسدود می کند و یا به آن آسیب می رساند، نوعی بیماری پوستی محسوب می شوند. این بیماری ها می تواند ارثی و یا مسری باشند. علائم شایع بیماری های پوستی شامل خارش، خشکی پوست یا بثورات پوستی بوده و می توانند با دارو، مراقبت مناسب از پوست و تغییر سبک زندگی کنترل شوند. نکته قابل توجه این است که بسیاری از بیماری های پوستی هرگز به طور کامل از بین نمی روند. با این حال، بسیاری از سرطان های پوست در صورت تشخیص و درمان به موقع قابل درمان هستند. بسیار مهم است که در صورت بروز هر گونه تغییر، از جمله بروز لکه های جدید، تغییر در خال ها و موارد مشابه با آن به پزشک متخصص رجوع کرده و در جهت درمان علائم اقدام کنید.