آبله مرغان

آبله مرغان | علائم، علل ابتلا، پیشگیری و درمان

آبله مرغان به انگلیسی Chickenpox یک بیماری ناشی از ویروس واریسلا زوستر است که باعث ایجاد جوش های خارش دار و تاول های پر از مایع می شود. آبله مرغان به راحتی به افرادی سرایت می کند که به این بیماری مبتلا نشده اند یا واکسن آبله مرغان را دریافت نکرده اند. این بیماری در گذشته یک مشکل اساسی بود، اما امروزه واکسن آبله مرغان از کودکان در برابر آن محافظت می کند. واکسن آبله مرغان یک روش پیشگیری از این بیماری است. در ادامه این مقاله می خواهیم به علائم آبله مرغان، درمان آبله مرغان، عکس شکل جوشهای ابله مرغان، بایدها و نبایدهای آبله مرغان و… بپردازیم با ما همراه باشید.

آبله مرغان در بزرگسالان

آبله مرغان چیست؟

آبله مرغان یک عفونت بسیار مسری است که توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شود. اکثر افراد مبتلا به آبله مرغان خفیف علائم خفیفی دارند و به سرعت بهبود می یابند. در موارد نادر، ویروس می تواند عوارض جدی مانند ذات الریه یا مننژیت ایجاد کند.

✅ بیشتر بخوانید: تزریق بوتاکس

علائم آبله مرغان چیست؟

از مهم ترین علائم آبله مرغان ایجاد بثورات خارش دار و جوش های پر از مایع به شکل تاول است. در طی زمان این جوش ها پر از مایع می شوند و ممکن است ترکیده و پوسته پوسته شوند. از دیگر علائمی که ممکن است در روزهای ابتدایی ابتلا به آبله مرغان مشاهده کنید می توان به تب، سردرد، بی حالی و خستگی اشاره کرد. علائم ابله مرغان معمولاً حدود 2 هفته پس از قرار گرفتن در اطراف فرد مبتلا به آبله مرغان شروع می شود و می تواند بین 10 روز تا 3 هفته ادامه یابد. آبله مرغان در کودکان شایع‌تر است، اما زمانی که بزرگسالان به آبله مرغان مبتلا می‌شوند، معمولاً بیماری شدیدتری را تجربه می‌کنند و بهبودی بیشتر طول می‌کشد.

دکتر ربابه غیبی دکتر پوست مو و زیبایی

چگونه بفهمیم که ابله مرغان گرفته ایم

آبله مرغان توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شود. در صورت تماس با مایعات تنفسی یک فرد آلوده – به عنوان مثال، هنگامی که در نزدیکی شما سرفه یا عطسه می کند، احتمال ابتلا به آبله مرغان وجود دارد. شما همچنین می توانید با لمس مایع تاول آبله مرغان فرد مبتلا به آبله مرغان مبتلا شوید.

اگر مبتلا به آبله مرغان هستید، باید از مدرسه یا محل کار در خانه بمانید تا زمانی که بیماری مسری می باشد از سرایت عفونت به دیگران جلوگیری کنید. آبله مرغان پس از اینکه تاول ها خشک شده و پوسته پوسته شوند دیگر مسری نیست.

آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد

اگر می خواهید بدانید که انتقال ابله مرغان تا چند روز است، باید بدانید که ابله مرغان یک بیماری هوابرد است و از طریق سرفه و عطسه و مایعات تنفسی فرد آلوده منتقل می شود. فرد مبتلا به آبله مرغان 10 تا 21 روز در دوران نهفتگی می باشد و سپس بثورات پوستی نمایان می شوند. انتقال آبله مرغان از یک تا دو روز پیش از آنکه بثورات پوستی در فرد مبتلا نمایان شود به فرد دیگر امکان پذیر است. از زمانی که ضایعات پوستی به حالت پوسته پوسته و زخم تبدیل می شوند دیگر مسری نمی باشد.

✅ بیشتر بخوانید: برداشتن خال با لیزر

عکس شکل جوشهای ابله مرغان

مراحل آبله مرغان را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید. در ابتدا بثورات به حالت تاول های پر از مایع نمایان می شوند. به مرور زمان مایع داخل این تاول ها خالی می شوند و میترکند. سپس به حالت پوسته پوسته و زخم می رسند. در این زمان به دوران بهبودی نزدیک می شوید و دیگر نگران سرایت بیماری نباشید. عکس شکل جوشهای ابله مرغان را در زیر می توانید مشاهده کنید.

عکس جوشهای ابله مرغان

آبله مرغان در بارداری

ابتلا به آبله مرغان در دوران بارداری هم برای خانم باردار و هم برای جنین خطرناک است. زنانی که برای اولین بار در دوران بارداری به آبله مرغان مبتلا می شوند، بیشتر در معرض عوارض جدی این بیماری هستند. نوزادان زنان باردار مبتلا به آبله مرغان می توانند با آبله مرغان شدید و همچنین نقایص مادرزادی که بر پوست، چشم ها، بازوها، پاها یا سیستم عصبی آنها تأثیر بگذارد، متولد شوند.

اگر قصد بارداری دارید، برای مشاوره در مورد غربالگری قبل از بارداری برای ایمنی در برابر آبله مرغان به پزشک خود مراجعه کنید و در مورد تزریق واکسن آبله مرغان سوال کنید. واکسن آبله مرغان در دوران بارداری توصیه نمی شود، بنابراین بهتر است قبل از بارداری واکسن را دریافت کنید.

درمان سریع ابله مرغان بزرگسالان

آبله مرغان در بزرگسالان شدیدتر از کودکان است و بزرگسالان در معرض خطر بیشتری برای ایجاد عوارض هستند. هیچ درمان خاصی برای ابله مرغان وجود ندارد اما با مصرف برخی داروها می توان تا حد زیادی آن را تسکین داد. داروهایی شامل پاراستامول برای تسکین تب و پماد کالامین و ژل های خنک کننده برای کاهش خارش موثر می باشند. اغلب تاول ها به طور طبیعی در عرض یک تا دو هفته پوسته می شوند و می ریزند. روش های زیر برای درمان ابله مرغان و تسکین درد و خارش ناشی از جوش ها می تواند کمک کننده باشند:

• استفاده از پماد کالامین برای کاهش خارش پوستی
  • استفاده از کمپرس خنک بر روی تاول های خارش دار