درمان آفتاب سوختگی

چگونه آفتاب سوختگی را درمان کنیم

در فصل تابستان به دلیل قوی تر بودن پرتوهای خورشید احتمال آفتاب سوختگی بیشتر و شایع تر می باشد. آفتاب سوختگی نتیجه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید و یا مشابه آن مانند تخت برنزه و UV … می باشد. هنگامی که در معرض آفتاب شدید قرار می گیرید بدن برای دفاع و جلوگیری از آسیب به پوست با افزایش جریان خون موجب گشاد شدن رگها شده و سلولهای ایمنی را به سطح پوست می آورد تا عمل ترمیم انجام شود. به همین دلیل در ناحیه آفتاب سوخته قرمزی، تورم و التهاب مشاهده می شود. درمان آفتاب سوختگی با روش های خانگی و یا دارو امکان پذیر است که در ادامه به چند مورد از بهترین روشهای درمان آفتاب سوختگی اشاره می کنیم با ما همراه باشید.

درمان خانگی آفتاب سوختگی با آلوئه ورا

یکی از روش های موثر برای درمان آفتاب سوختگی استفاده از آلوئه ورا می باشد. آلوئه ورا به دلیل خاصیت آبرسانی که دارد برای تسکین پوست آسیب دیده و سوختگی خفیف موثر می باشد. آب و قند موجود در این گیاه باعث آبرسانی بالا به پوست می شود. از طرفی به دلیل وجود آلوئین (aloin) در این گیاه که خاصیت ضدالتهابی دارد، آلوئه ورا باعث تسکین قرمزی و التهاب پوست می شود. برای درمان آفتاب سوختگی با آلوئه ورا محتویات این گیاه را از داخل برگ جدا کرده و بر روی ناحیه آفتاب سوخته بمالید. علاوه بر خود گیاه می توانید از پمادهای آلوئه ورا نیز استفاده کنید. روزی سه تا چهار بار استفاده از آلوئه ورا را تکرار کنید.

دوش آب سرد موثرترین درمان خانگی آفتاب سوختگی

کمپرس سرد و قرارگیری در زیر دوش آب سرد برای درمان آفتاب سوختگی و تسکین التهاب کمک کننده است. بعد از آفتاب سوختگی گرفتن دوش آب سرد التیام دهنده است. همچنین پس از آفتاب سوختگی می توانید با استفاده از کمپرس سرد به مدت 10 دقیقه چندین بار در طی روز سوزش سوختگی را کاهش دهید. برای استفاده از کمپرس یخ برای درمان آفتاب سوختگی می توانید یک پارچه تمیز را با آب یخ خیس کنید و بر روی ناحیه سوخته قرار دهید و یا تکه های یخ را در پارچه بپیچید و بر روی سطح پوست قرار دهید اما توجه داشته باشید که یخ را به طور مستقیم روی پوست نگذارید.

آفتاب سوختگی

چای سبز برای تسکین درد و درمان آفتاب سوختگی

از آنجایی که چای سبز حاوی پلی فنول می باشد برای تسکین پوست آفتاب سوخته موثر می باشد. برای درمان آفتاب سوختگی با چای سبز می توانید چند کیسه چای سبز را در آب گرم خیس کنید و بر روی ناحیه سوخته قرار دهید.

روغن‌های گیاهی برای درمان آفتاب سوختگی

استفاده از روغن های گیاهی نیز می تواند برای التیام ناحیه سوخته کمک کننده باشد. البته نمی توان به طور قطعی از این روش به عنوان درمان آفتاب سوختگی یاد کرد اما می تواند برای التیام درد و سوزش چاره ساز باشد. روغن هایی ماندد روغن جوجوبا، روغن نارگیل و اسطوخودوس و … خاصیت آبرسانی داشته و پوست سوخته را بهبود می دهند.

درمان آفتاب سوختگی با ماست

از آنجایی که طبع ماست سرد و مرطوب است برای درمان سوختگی موثر است. ماست پوست را خنک می کند بنابراین برای درمان آفتاب سوختگی با ماست می توانید مقداری ماست را بر روی ناحیه آفتاب سوخته قرار دهید تا سوزش پوست را کاهش دهد. برای افزایش سردی آن نیز می توانید ماست را با خیار یا سدر نیز مخلوط کنید.

درمان انواع آفتاب سوختگی

درمان خانگی آفتاب سوختگی با عسل

عسل در طب سنتی خواص متعددی برای درمان بیماری ها از گذشته تا کنون به همراه داشته است. یکی از این خواص عسل در درمان آفتاب سوختگی می باشد. عسل به دلیل خاصیت ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی، ضد ویروسی و ضد التهابی برای درمان آفتاب سوختگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

رفع تیرگی پوست ناشی از آفتاب سوختگی

درمان آفتاب سوختگی خفیف با روش هایی که پیش تر گفته شد امکان پذیر است. در صورتی که شدت آفتاب سوختگی زیاد بوده و تکرار شود ممکن است منجر به سرطان شود. اما اغلب این عارضه با روشهای درمانی گفته شده قابل بهبود است. اما با این حال ممکن است بعد از بهبود، تیرگی ناشی از سوختگی در ناحیه آفتاب سوخته باقی بماند. برای رفع تیرگی پوست ناشی از آفتاب سوختگی از لیزر استفاده می شود. لیزر آی پی ال (IPL) و همچنین میکرودرم ابریژن (Microdermabrasion) از جمله درمان‌های لیزر هستند که برای درمان آفتاب سوختگی و رفع تیرگی ناشی از آن مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از لیزر برای رفع تیرگی ناشی پوست ناشی از آفتاب سوختگی فواید زیر را شامل می شود:

  • تقویت کلاژن برای تولید پوست جدید
  • بهبود گردش خون
  • کاهش التهاب پوست
  • کاهش تورم
  • رفع لکه های پوستی

سخن پایانی


آفتاب سوختگی در فصل تابستان طبیعی است و بهتر است سعی کنید در فصل گرما مدت طولانی در معرض آفتاب قرار نگیرید. در صورتی که دچار آفتاب سوختگی شده باشید با روشهای ذکر شده میتوان آن را درمان کرد. در صورتی که سوختگی شدید باشد باید با متخصص پوست مشورت کنید و معاینه شوید. برای مشاوره با دکتر ربابه غیبی متخصص پوست و مو در تهران می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر اقدام کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *